fredag, augusti 18, 2006

Så får du kompisar och vin - Sven

Jag har aldrig haft lägenhet i Visby på sommaren förut så jag var lite oförberedd på vad det innebar. När våren kom kontaktades jag av flera ytligt stockholmsbekanta som kallpratade så där proffsigt som bara de kan. Det kändes trevligt och bra och innan jag visste ordet av hade jag lånat ut min lägenhet till nästan främmande människor hela sommaren.

Jag gillar verkligen att umgås med folk och träffa nya människor, men när man för fjortonde gången får höra att man MÅSTE med ut ikväll, det är faktiskt deras sista dag här, eller när någon ger en putslustig gliring om att det är sandigt på golvet och allt i kylen som inte innehåller alkohol har gått ut, eller försöker gå ut, trots att man själv inte satt sin fot i lyan på två veckor, DÅ lackar man en aning och svär på att nästa person som vill in i ens vänkrets ska gå att mjölka fördelar ur lika bra som man själv. Precis som i ett nytt förhållande; Om hon är fattigare, har lägre social status, bor hos mamma eller saknar bil kan du bara utgå ifrån att du blir utnyttjad!

I Visby har man ett val att göra om man kan tänka sig att ha annat boende på sommaren; antingen hyr man ut sin lägenhet för 5000kr i veckan eller också upplåter man den till bekanta för en flaska vin. Om du inte är i behov av att sova över på en luftmadrass i Stuvsta, Gävle eller Hallstahammar i vinter ska du nog ta pengarna...

Etiketter: