måndag, november 21, 2005

Ännu en seger - Per


Gotländska volleybollkillar i motljus vid färjeterminalen i Nynäshamn kallar jag denna bilden...


Det var ett skönt spöke som försvann i söndags i Nynäshamn. Team Gotland har länge haft det svårt för just Nynöshamn borta. Vi minns givetvsi en snöpplig förlust för två säsonger sedan. Jag tror faktiskt vi förlorade med två poäng i femte. 15-13 om jag inte minns fel. Det är inte mer än rättvist att vi lyckas knipa segern. även om det satt väldigt långt inne. Det skall till gotländska volleybollspelare för att alltid ligga under i början på seten. Det är som om vi tycker att det blir så mycket roligare då. Men vad gör det idag när vi vann till slut ändå.

Det var en del snack om domaren efter matchen. Jag håller med Jocke att domaren var bland de sämre man har stött på. Det skall dock påpekas att han, enligt Thomas, hållee bra standard annars, han hade väl en dålig dag. Efter att ha sett matchen på video är det bara att konstarera att han tappade matchen från första bollen. Jag kan ge han kredit att han höll samma nivå hela matchen, utom kanske sista bollen...:), men det var samma dåliga nivå. Det är på tok för stor skillnad mellan olika domare. På Island Games hade den hör matchen blivit totalt söderblåst. Vilken den bitvis borde ha blivit. Det var en bitvis en orgie i konstiga slag. Svante fick till exempel alldeles för lång tid på sig när det var dags att passa. I just den bollen kunde domaren ha blåst fem eller kanske till och med sex olika gånger men väljer att inte blåsa alls. Då får han räkna med reaktioner från spelarna. Han släppte alldels för mycket och när de två domarna är de enda i hallen som inte ser att bollen tar klockrent i taket, då blir det bara för mycket. Men i all kritik får man komma ihåg att alla får ha dåliga dagar, jag spelade itne min bästa match. Det märks bara så markant när det är domarna. Dock all heder åt alla som dömer. Kan inte varit roligt för huvuddomaren igår. Vi kanske får lugna ner oss en anning, vem vet...?

Något som också gör mig lite irriterad. Nu låter jag som Motvals, men det är ju mange, är alla dessa supersunkiga fastlandshallar. Det kan inte ha varit mer än 15 grader i hallen igår. Sunkiga duschar och äckliga toaletter och bara allmänt nedgånga lokaler. en del tycker att gotlandslagen skall skämmas för Södervärn. De har inte spelar volleyboll mot stockholmslag. Sen är det kanske inte deras fel men det läggs inte mycket krut på arrangemanget. De kommer nen halvtimme innan och sätter upp nätet och kanske lite musik. Igår var det mycket folk på läktaren, kanske 10 personer. När vi mötte danderyd var det sju personer. Mot Södertelge kanske fyra. Jaja, inte för att vi drar storpublik, men det är ju inte så svårt att få lite drag runt det hela. Nu snackas det om liveresultat från Allsvenskan. Det låter som en väldigt bra idé tycker jag. hoppas det blir av.

Nu väntar alla på spänning på resereprtaget som Team Gotlands herrar spelade in på plats i skärgårdspärlan. Vi får väl se...

Detta var kanske inte det roligaste blogg inlägget men jag var tillräckligt rolig igår när jag inte hittade var jag skulle stå efter en diskussion med domaren. Misstänker att det kan komm aett videoklipp på hemsidan inom kort.