torsdag, augusti 24, 2006

Bröllop, folie och flintastek... - Per

Nu sitter man här som nybliven skåning.
Lund är fint, så mycket vet jag, även jag bara varit här i någondag.
Det har blivit mycket de senaste dagarna.

Häng med nu.

Det började i fredags morse, alltså den 18 augusti. Bröllop var det som stod på kalendern. Inte mitt eget utan Pontus Dackmo som skulle gifta sig med sin Catrin.
Nu var det bara så att den supertrevliga Catrin kommer från meteropolen Kramfors.
Så det var bara att hoppa in i Kalle Rips familje-van och glida med till Ångemanlands-stolthet, den gamla bruksorten Kramfors.
Cocktail och krov på fredagkvällen som i självaverket var öl och krov, men vem orkar klaga.
Eftersom jag är fotograf i jobbet och anser mig vara iallafall semibegåvad och på grund av att jag hyser en besynerlig ovana att vara extremt snäll och hamnade jag bakom kameran nästan hela bröllopet.
Eller fram till festen i alla fall.
Det blev bilder vid hembygsgården i K-Force. Och bilder vid en sjö. Och bilder vid en kyrka. Och bilder i en kyrka. Och bilder vid brudskålen. Och några bilder till.

Sen var det dags för middag.

Det var trevligt...även om alla ville slå rekord i att få den gråtmilda brudgummen i tårar. Jag tror Kalle R lyckades bäst.

Men kusin Pierre från Dorothea lyckades få självaste Göran Persson har skicka en videohälsning. Klart imponerande.

När middagen var slut tog coverbandet Livin Cover och en bar till självkostnadspris över. Det blev några drinkar och samtal om robotdans i folie och ormen i gladpack...men det är en annan historia.

Upp nästa morgon vid nio..(nåja...).. fika hos brudens mor och snabb avresa till Nynäshamn.
Grym timing. Kom fram precis i tid.

Tillbaka på ön. Två dagars packning och iväg igen.

Denna gång söderut. Jag tror att en citroen C3 aldrig har varit lika effektivt packad.

Väl på båten så lyckas man med konststycket att spila så in helvetes jävla skit varmt kaffe över handen och armen när dörren till hytten skulle öppnas. Under de 25 minuterna som jag satt på toaletten och spolade ljummet Destination Gotland vatten på brännskadorna övervägde jag stillsamt om det var värt att stämma rederitet.

Kom fram till vi inte bor i USA och att det inte var värt det.

Efter en hyfsad snabb biltur landar vi i Lund och lyfter upp en C3:a full med packning till femte våningen. (Vi lyfte alltså inte upp hela bilen utan bara packningen som fanns i ifall någon orkar missförstå...)

Ingen hiss.

Sjukt jobbigt.

Den som någonsin kommer och hälsar på kommer fatta vad jag menar så inga fnysningar nu.

Idag skulle vi till IKEA. Första försöket hamnade vi i Bara. Andra försöket hamnade vi nästan i Bara och på det tredje hittade vi fram av en ren slump. Alla som kan Skåne vet att Bara inte ligger i närheten av IKEA. Higge bor däremot i Bara.

Sen skulle vi till Willys och handla.

Hamnade inte riktigt där även om vi kom fram till slut.

Nu är vi hemma och skall iväg och handla klösbrädda till katten. Bråda dagar i Skåne.
Faktum är att jag skall försöka slå mig ram på den hårda frilansmarknaden. Kan bli tufft men ni kommer nog se av mig någonstans i framtiden också.

Sen vill jag bara säga till Jocke på GT-sporten: Prova med ris till Flintasteken nästa gång. Eller potatis, eller pommes frites, eller någonting. Bara Flintastek kan bli så torrt har jag hört...

"Vad skall man äta idag då...?"

Ha det bra / Per