onsdag, december 20, 2006

Stereotyper - Sven

Visst är det tråkigt att slåss mot folks stereotypa, förutfattade meningar om en själv. Att bli dömd på förhand att vara någon man egentligen inte är.

Trailern för det kommande avsnittet av "Uglu Betty" innehåller en stereotyp som jag har fått brottas mycket med. En lång, blond, muskulös kille presenterar sig som Sven, massören! Jag tror inte alla i Sverige känner till denna stereotyp. Den har uppkommit eller åtminstone närts och vuxit genom reklam i utlandet (USA och Australien känner jag till) för en sandal som kallas "the Masseur". I den reklamen figurerar alltid "Sven the swedish masseur". När jag för tio år sedan bodde i Sydney och hade längre och blondare hår så hände det flera gånger att folk kallade mig Sven trots att de inte fått reda på mitt namn!!!

Ok då, det kanske inte var den mest negativa stereotypen att slåss mot, som ni förstår har den funkat till min fördel istället...

Värre då när man gick på mellanstadiet och Smaklösa framförde "Dikten om det bruna guldet" - alltså; "Traktorn plöjer, Sven är ledsen..."
eller när Rune Fröling med sitt band låg på Trio i topp med låten; "Svennne svendom får aldrig nån tjej"

Nej, man ska kanske leta efter ett ställe på jorden där man kan få oförtjänt uppskattning bara genom att visa sig. Det finns säkert nånstans de uppskattar det just du kan, eller tycker att just du är extra snygg eller exotisk. Jag är övertygad om att svenska tjejer inte hade varit tillnärmelsevis lika beresta om de inte hade varit så fantastiskt uppskattade utomlands.

På anställningsintervjun till mitt nya jobb inträffade följande:
Personalmänniskan ville se min legitimation och jag ger henne körkortet.
(hon) - Ah, du är korthårig på detta kort!
(jag) - Ja, om ni vill kan jag klippa mig, det är inga problem.
(hon) - Nej nej, här på Saab är vi för mångfald!

Mångfald! Det är underbart att man kan få känna sig lite speciell som vit man på ett stort svenskt teknologiföretag. Nu vet jag inte om jag får klippa mig eller om det innebär att företaget förlorar poäng vad gäller positiv särbehandling.

Etiketter: