torsdag, december 07, 2006

Språkintensiven, kapitel 15 - Sven

Från och till

De språkfel jag har svårast för att släppa är de där logiken felar. Jag tror till exempel att en fysiklärare måste vara duktig på språk för att det ska bli helt rätt i frågornas formlulering. Det kan ju inte stå procent om man menar procentenheter, det får inte vara några syftningsfel och det kanske inte går inte att lösa problemet om det är fel ägandepronomen.

En matematisk/logisk fråga man kan ställa sig är huruvida man utesluter start och slutvärdet genom att använda "från" respektive "till" istället för "från och med" och "till och med". Eller, är det inte så? När man i skolan skulle läsa några sidor i läxa vill jag dra mig till minnes att läraren sa "från sida 1", om man skulle läsa sida 1, men "till och med sida 10" för att inkludera den. Varför detta konstiga sätt att tänka? Borde man hoppa inte över sida 1 om någon säger på det sättet?

Ett annat exempel; Om någon ber dig säga ett tal från 1 till 10, får du då säga talet 10? De flesta svarar ja på den frågan, men vad är då skillnaden mellan sidorna i en bok och ett tal?

När vi ändå är inne på det spåret måste jag fråga vilka tal du kan välja på när någon vill höra tal mellan 1 och 10? Jag utgår alltid ifrån att om någon säger; "säg ett tal mellan 1 och 10", så förväntar den sig att talen 1 och 10 är inkluderade, men använder jag normalt logiskt tänkande är det talen 2 till 9 som är gångbara.

Nu kommer vi fram till den egentliga språkspaningen! Att logiken ofta får stryka på foten i dessa sammanhang på grund av språkets levande natur får vi leva med, men blanda helst inte ihop från, till och mellan. Om väderflickan säger; "mellan 6 till 8 plusgrader" så skär det till lite. "Mellan" hör ihop med "och" på samma sätt som "från" hör ihop med "till"; "från 8 till 5" blir "mellan 8 och 5", inget annat!

Etiketter: