fredag, november 03, 2006

Språkintensiven, kapitel 7 - Sven

Tre gånger så dyr eller tre gånger dyrare

Jag sitter just och läser en artikel i Mikrodatorn. Rubriken lyder "Tre gånger så dyr", men på förstasidan står det "Tre gånger dyrare" när de hänvisar till samma artikel.

Tycker du att det är någon skillnad? (Ja, jag vill att du ska svara på denna fråga! Används "comment")

Enligt min bok betyder "tre gånger så dyr" att priset multipliceras med tre, eller 300% av utgångspriset. "Tre gånger dyrare" betyder däremot att varan fördyrats med tre gånger originalpriset, alltså 400% av utgångspriset.

Håller du inte med? Ok, ta då detta exempel i beaktande: En vara blir 50% dyrare. Då multiplicerar du ju varans pris med 1,5. Om varan blir 100% dyrare, eller "en gång dyrare" så multiplicerar du med 2. Alltså ska en vara som blivit "tre gånger dyrare" få utgångspriset multiplicerat med 4.

"Tre gånger så dyr", däremot, inräknar varans originalpris och multiplicerar med tre. Jämför "en halv gång så dyr", då varans pris ska multipliceras med 0,5.

Jag tycker detta är ett intressant område, där det görs många fel. Ännu värre blir det när man försöker sig på matematiska krumbukter som "dubbelt så långsam" eller "fem gånger mindre", vilka blir helt omöjliga att räkna på.

För att testa min tes googlade jag nu på "fem gånger mindre" och fick till min fasa se att det stod exakt så i svaret till ett fysikprov: "En fördel med dessa lampor är att de omsätter omkring fem gånger mindre elektriskt överförd energi än motsvarande glödlampa och håller tio gånger längre."

Enligt mitt sätt att se kan det i detta fall inte vara fem gånger mindre då man har en viss energimängd att utgå ifrån. En energimängd skulle i så fall gå att multiplicera med fem för att få fram den mindre förbrukningen. Det som egentligen menas är att den mindre förbrukningen ska multipliceras med fem för att få fram den ursprungliga förbrukningen. Detta borde därför uttryckas (ungefär); Dessa lampor omsätter omkring en femtedel av energin hos en vanlig glödlampa.

Del av är alltså motsatsen till gånger och ska användas i de fall det är ett omvänt storleksförhållande, till exempel när man ska ange hur mycket mindre något är.

Etiketter: