lördag, december 23, 2006

Nu är det jul igen! Janne

Ho ho ho!
Nu är det jul igen!
Julen på Kauparve kan sammanfattas med ordt spel. Sedan urminnes tider har vi alltid spelat mycket. Sällskapspel och nu på senare år dataspel. Vår familj har de flesta sällskapsspel som kommit ut på marknaden. Ivarjefall de som är bra. Mångalånga och sena nätter har vi suttit och spelat allt möjligt. Alla generationer är med. Kommer speciellt ihåg för ganska många år sedan när vi övertalade farsan av att vara med i det nys spelet Drakborgen. Han är inte så pigg på att vara med i de här invecklade spelen utan hade säkert hellre velat spela kort med oss.
Nytt spel innebär lite gerlergenomgång, och i drakborgen tog det ca 45 minuter innan spelet kunde börja. När det var farsans tur så hamnade han i en bottelös brunn och slog olyckligt med tärningen.
Han var ute ur spelet efter 1 min aktivt deltaganade och 45 minuter regelergenomgång. Jag undrar om han varit med någon fler gång?
Nu de sista åren så blir det en hel del dataspel. Age of Empire brukar komma ut med nya versioner nästan varje år. Vi har alla och en gång beställde jag även direkt från USA för att hinna få det till Jul. Vi spelar enskilt och i nätverk. Ibland har väl en 5-6 datorer gått för högvarv när historiska slag utspelats i hemmet. Har klarat mig ganska bra och vinner de flesta gånger. Jag är lite dataspelstokig ibland och jag kan tänka mig att en del föräldrar satt i halsen när jag i sommartalet inför sommaren sa att det är viktigt att inte barnen sitter framför datorerna hela dagarna, det kan dom ju göra på nätterna!
Det är istort sett bara under Jullovet som jag hinner spel och då kan klockan ibland bli 4-5 innan man somnar. Detta år är det Age Of Empires III The WarChiefs som gäller.
Nej nu måste jag in matchen igen!
GOD JUL på er allihopa!