lördag, november 04, 2006

Järn och stål - Magnus

Hej, läste precis svantes inlägg om järn och stål och nu känner jag starkt att jag måste berätta om ett besök jag gjorde på en av våra större järnaffärer här i stan. Jag skulle köpa tråd av stål samt tråd av en mjukare metall än stål. Jag behövde tråden till en laboration i materialteknik.

Då jag frågar försäljaren i affären om han vet vilken kolhalt stålet i tråden har (en fråga som jag måste erkänna kan vara näst intill omöjlig att svara på) så får jag ändå det oväntade svaret:

-ja du, det här med stål vet du, det finns ju egentligen inte. Det som finns är ju järn. Stål, det är bara något som som man säger. Egentligen är allting järn och ingenting är stål.

Försäljaren står visserligen i en järnaffär men att affären bara säljer grundämnet järn har jag svårt att tro. Däremot vet jag ju att hantverkare - visserligen felaktigt - använder uttrycken vinkeljärn, plattjärn, profiljärn mm, medan det faktiskt heter vinkelstål, plattstål, profilstål. Något man förväntar sig att åtminståne de som säljer produkterna känner till.

Lärare som jag ändå är, kan jag ju inte låta bli att försöka lära honom, han står ju ändå i en järnaffär, men det slutar med att han tappar ansiktet och blir förbannad och jag ångrar mig och känner att jag inte fått den hjälp jag hade trott man kunde få i en järnaffär.

Nå som jag brukar säga. Man vet inte omständigheterna. Försäljaren kunde ha varit inlånad från leksaksavdelningen eller husgeråd, första dagen på jobbet eller något annat.

Kampen mot okunskapen går vidare.

/Magnus W