fredag, november 10, 2006

Ytterligare språkfunderingar - Cama

Har uppdaterat mig på bloggen och har haft mycket trevlig läsning så tack Sven gillar språkintensiven. Det här med grammatik har aldrig varit min starka sida men det är intressant läsning tycker jag.

Har ett önskemål på språkintensiven. Det här med "teori" och "lag" dessa begrepp kan ställa till en del bekymmer om man tänker på det i den mening som Relativitets-teori och Newtons-lag. Alltså ur naturvetenskaplig mening så betyder dessa något helt annat än vad vi är vana vid vilket skapade problem för mig hur man tolkar de olika två begreppen. Min käre bror Cato som just studerar matte och fysik förklarade lite mer för mig så nu förstår jag, tror jag. Tänker däremot inte ge mig in i att försöka förklara det här. Det hela missförståndet för mig grundade sig i hur jag tolkade ordet lag och teori.

En annan sak när vi är inne på språk hörde i korridoren här på säveskolan en elev använda utrycket "BRB" (Be Right Back) verbalt vilket fick mig att fundera kommer chatt/sms svenskan sprida sig till talspråket? Eftersom jag jobbar som IT-Tekniker så har man viss fascination av dessa förkortningar men i talspråket, nja vet inte riktigt.

Det vanligaste datorelaterade problemet "PEBKAC" (Problem Exist Between Keybord And Chair)

Ps. Håller på med rehabilitering med foten men lär inte kunna träna volleyboll ännu. Skall til napraten för mer behandling så får vi se fall jag kan bli av med svulnaden och komma tillbaka Ds.

// Cama