måndag, januari 08, 2007

Språkintensiven, kapitel 19 - Sven

Nu har jag skrivit om allt jag kunnat komma på som stör mig i det dagliga språket. Jag har, sedan jag startade "Språkintensiven", fått några förslag på saker jag skulle kunna ta upp. Jag är kanske inte lika motiverad och driven att skriva om dessa saker, men jag är glad att ni delar med er av era språkfunderingar. Här kommer den första önskningen. Det är Robban, bosatt i Puerto Rico, som bad mig ta upp problemet.

tautologi eller tårta på tårta

Det "fina" ordet för fenomenet är tautologi, men alla vet nog vad man menar om man kallar det "tårta på tårta". En del säger till och med "tårtologi". Det betyder helt enkelt att man säger något dubbelt. Till exempel; "starta upp" eller "montera ihop". I dessa exempel är det ursprungsbetydelsen av ordet som inte är riktigt klar och man känner att man behöver ett adverb för att komplettera.

Nästa exempel rör förkortningar. På svenska är det svårare än på engelska att använda förkortningar på ett bra sätt i talspråk. För att visa på plural eller bestämd form behöver vi lägga till en ändelse, och det är inte alltid så lätt att göra på en förkortning. Lösningen kan då bli att uttala både förkortningen OCH sista ordet i förkortningen, som man sen kan böja som man vill. På gymnasiet, när vi skulle ha Centralt Prov (CP), sa alla; CP-prov, vilket då skulle bli "centralt prov prov" om man läste ut förkortningen. Ännu underligare blir det med engelska förkortningar som vi tagit till oss. CD-skiva låter ju ganska naturligt för oss även om en del kanske alltid säger enbart CD. Underligt är det självklart för att CD står för "Compact Disc" och alltså ingår "skiva" redan i förkortningen.

Tautologi av en lite annan karaktär: "Finland hör till ett av de framgångsrikaste länderna i världen".
Borde vara: Finland hör till de framgångsrikaste länderna i världen.
Eller: Finland är ett av de framgångsrikaste länderna i världen.
Här rör det sig alltså inte om några okända ord. Författaren har helt enkelt inte tänkt på att "hör till" och "ett av" berättar samma sak och leder till en ful extratårta om de läggs bredvid varandra.

Tautologi kan vara ett tecken på att talaren inte helt förstår ordets innebörd. Då kan följande felaktigheter uppkomma; "avancera framåt", "zoologisk djurpark" eller "salsasås". I dessa fall, precis som i förkortningarna tidigare, ingår betydelsen redan i det "okända" ordet och behöver därför inte kompletteras genom att lägga till "framåt", "djurpark" eller "sås".

Försök undvika tautologi. Precis som vid alla andra språkliga fel riskerar man att mottagaren tappar intresset, slutar lyssna eller inte tar din text på allvar. Man vet aldrig vilket språkfel just den personen kan tänkas hänga upp sig på.

Etiketter: