måndag, november 20, 2006

Vem respekterar du? - Sven

Vilka idrottsmän förtjänar vår respekt? Kanske den som alltid kämpar mest, eller den som har talangen att göra något ingen annan klarar av, eller varför inte någon som älskar sin sport så passionerat att den blir en del av honom.

Jag tycker mig se en tendens till att folk respekterar talang mer än hårt arbete, vilket jag tycker är tråkigt. Självklart kan det vara roligare att titta på en talangfull artist, typ Zlatan än en hårdjobbare som Mild, men respekten för deras insats är en annan sak. Jag känner flera som offrar karriär, fritid och sina pengar på att bli så bra som möjligt på en sport som de kanske inte ens har talang för.

Otaliga gånger har jag lyssnat på när hans konkurrenter skrattat åt denne karaktär och sagt saker som att "han tränar dubbelt så mycket, har senaste utrustningen, men förlorar ändå".
Kul för dig att du har större talang än honom, men frågan är; Vad gör du av din talang?!

Har ni möjligen träffat en typ som sagt något i stil med; "Jodå, honom slog jag som skit när vi tränade ihop som pojkar, men sen la jag av för att det var lite tråkigt. Nu är han världsmästare och jag är alltså egentligen bättre än honom."
Kul för dig att du var bra som grabb, men det betyder inte att du har skrytmån resten av livet. Talang är viktigt, men det är bara de som har beslutsamhet och vilja som räcker hela vägen.

Förresten slog jag Simon Dahl i en uppvisningsmatch i somras... ;-)

Etiketter: