fredag, november 17, 2006

Språkintensiven, kapitel 11 - Sven

Innan före blev lika med innan

Jag gick på gymnasiet och fick tillbaka en uppsats jag skrivit. Där fanns en stor röd markering vid texten; "innan soluppgången" och jag fattade inte varför. Fröken sa bara kort och självklart; "före soluppgången, eller; innan solen går upp" heter det förstås. Jag förstod inte hur jag hade klarat mig så länge i livet utan att förstå skillnaden mellan "före" och "innan", men så var det och jag var tvungen att lära med denna mycket enkla regel.

Före används före substantiv. Ex: före soluppgången.
Innan används före verb: Ex: Innan solen går upp ("går" är verbet som "innan" syftar på.

I dagligt språk har innan och före använts huller om buller sedan länge och som många andra "fel" återkommer det även i reklamtexter och dylikt. Det är så vida spritt att använda innan och före helt godtyckligt att Svenska Akademin för ungefär ett år sedan ändrade sin rekommendation till att man "får" använda före och innan hur man vill.

Hur ska man ställa sig till detta? Eftersom jag till slut lärde mig skillnaden, låter det för mig fel så fort någon inte säger på det gamla sättet. Samtidigt ser jag ingen mening i att ha kvar någon skillnad på dessa ord, eftersom de betyder samma sak och bara omgivande ord bestämde vilket som skulle användas.

Detta är inte en urlakning av språket, vi förlorar inga nyanser genom att ta bort denna regel! Det handlar om en naturlig förenkling och modernisering. Det gäller bara för mig och andra som lärt sig denna regel, att inte tänka på hur fel det låter.

Etiketter: