tisdag, november 21, 2006

Språkintensiven, kapitel 12 - Sven

Jag var tvungen att stryka ett helt kapitel om "ju, desto" för att jag inte längre kunde stå upp för min övertygelse efter att ha kontrollerat med Svenska Akademiens Ordbok. Så kan det gå, man har inte rätt jämt det är bara att inse (jag insåg det för länge sedan), men å andra sidan har man använt de mest konstiga former långt tillbaka i det svenska språket. Tycka får man alltid! Vad tycker du?

Dubbelperfekt

Dagens patient på språkakuten är något som jag inte har sett så mycket i skriven svenska men däremot hör sägas väldigt ofta. Kom ihåg att vi alla kan råka säga fel ibland och talspråket måste få ha lite vingelmån. Jag tycker ändå att jag kan ta upp det här för klargörande eller eventuell debatt.
När en mening innehåller ett verb och man vill använda perfektformen (t. ex. "har spelat" eller "har sprungit"), är det ju ingen match. Exempel; "Alla går hem" blir "Alla har gått hem".

När meningen istället innehåller två verb (plus hjälpverbet "har") är det inte alla som vet att det bara är det ena som ska böjas. Exempel; "Alla har börjat gått hem" hör jag väldigt ofta, när det ska vara; "Alla har börjat gå hem".

"Har" syftar alltså nu på "börjat" och inte på "gått" som i förra meningen, och därför behåller "gå" sin grundform.

Etiketter: